Kiedy na początku marca cała Polska zamknęła się w domach z obawy o zarażenie COVID-19, nikt nie przewidywał jeszcze, jak poważne i daleko sięgające konsekwencje będzie miała ta światowa epidemia.
Trzy miesiące później jest już jasne, że nieznany wcześniej wirus spowodował ogromne zmiany w każdej dziedzinie życia i gospodarki. Konieczność szybkiej i drastycznej adaptacji do nowych realiów rynkowych widoczna jest bardzo wyraźnie w zakresie usług marketingowych.
Zmiany w przedsiębiorstwach
Jak podaje Agencja SEO w Poznaniu, w ostatnich kilku miesiącach dało się zaobserwować następujące tendencje zarówno wśród przedsiębiorstw korzystających z usług marketingowych, jak i samych konsumentów:
Ograniczenie wydatków marketingowych
Walcząc o przetrwanie, firmy zmuszone zostały do poważnych cięć w sferze wydatków. Niestety, budżet na cele marketingowe poważnie na tym ucierpiał. Według raportu przygotowanego przez WARC Rankings wydatki na cele promocyjne spadły w skali ogólnoświatowej o około 8,1% w porównaniu z poprzednim rokiem. Do sektorów, które zostały zmuszone do największych cięć marketingowych, należy transport, turystyka i rozrywka.
Zmiany w zachowaniach konsumentów
Kwarantanna, praca zdalna i obawa przed zarażeniem wpłynęły w znacznej mierze na zmianę zachowań i wydatków konsumentów, co przejawia się:
- zwiększonym zainteresowaniem wiadomościami krajowymi i międzynarodowymi – Polacy więcej czasu spędzają, oglądając telewizję lub szukając informacji w Internecie
- wzmożoną aktywnością na portalach społecznościowych, YouTubie i w serwisach streamingowych
- rosnącą popularnością zakupów online
- większym zainteresowaniem dla usług dostawczych, takich jak Amazon, UberEats itd.
- “samotnością” cyfrową – odcięci od realnych kontaktów z rodziną i przyjaciółmi konsumenci szukają w wybieranych markach wsparcia emocjonalnego i pocieszenia (tzw. comfort brands)
- rosnącą wrażliwością na ceny
- rosnącym zainteresowaniem dla wartości, jakie przekazuje dana marka – konsumenci zwracają uwagę na takie aspekty jak solidarność, współpracę, pomoc, etykę itp.
- zmniejszeniem wydatków na produkty i usługi, które nie są “niezbędne”.
Trendy marketingowe
Zarówno ograniczenia budżetowe, jak i zmiany w zachowaniu konsumentów wymagają szybkiego dostosowania działań marketingowych. Warto je wprowadzić, aby zapewnić firmie ciągłość finansową i uchronić się przed kryzysem.
Zmiana wyboru kanałów komunikacyjnych
W dobie koronawirusa coraz więcej czasu spędzamy przed telewizorem i w Internecie i to właśnie te dwa kanały medialne stają się najbardziej istotne, jeśli chodzi o lokowanie treści reklamowych.
Reklama na ulicach, eventy i inne rodzaje działań marketingowych, które zakładają szeroki kontakt ze światem zewnętrznym i brak troski o dystans społeczny zostają obecnie wypierane przede wszystkim przez reklamę w sieci, spoty telewizyjne i radiowe oraz maile reklamowe.
Jeśli chodzi o reklamę w Internecie, firmy coraz częściej inwestują w treści publikowane na portalach społecznościowych, YouTubie, a także własnych stronach internetowych i blogach. Ten rodzaj reklamy wiąże się zwykle z niższymi kosztami, co dla wielu firm jest bardzo ważną kwestią.
Dostosowanie marketingu-mix
Biorąc pod uwagę wzrost zainteresowania zakupami online, firmy zmuszone są odpowiednio dostosować stosowane metody i procesy. Zakładane zostają sklepy internetowe, a te istniejące są optymalizowane pod nośniki mobilne.
Zasady dystrybucji i dostawy produktów są dopasowywane do wymogów sanitarnych, podobnie jak obsługa klienta. Produkty, które wcześniej były sprzedawane luzem, coraz częściej są pakowane. Czas jest bardzo istotną kwestią – kto nie dopasuje się szybko do nowych wymagań rynkowych, nie przetrwa.
Spadek znaczenia marketingu ATL na rzecz BTL
Kampanie marketingowe skierowane do odbiorcy masowego (ATL marketing, z ang. Above The Line) są w koronawirusowych realiach trudne do przeprowadzenia, zbyt drogie i traktowane często jako wyrzucanie pieniędzy w błoto.
Kierując się ograniczeniami budżetowymi, coraz więcej firm wybiera marketing BTL (z ang. Below The Line), skierowany do odbiorcy indywidualnego. Wzrasta znaczenie usług SEO i odpowiedniego pozycjonowania stron, które pozwolą zmaksymalizować efektywność zainwestowanych środków finansowych.
Zacieśnianie więzi z klientem
W sytuacji osamotnienia i zwiększonej wrażliwości na moralną, ekologiczną i humanitarną postawę, jaką reprezentuje dana marka, wysiłki marketingowe koncentrują się coraz częściej na budowaniu trwałej więzi z klientem, której podstawą jest zaufanie i troska.
Treści reklamowe zostają modyfikowane, aby w jak najlepszy sposób ostrzec przed ryzykiem epidemiologicznym oraz pokazać, w jaki sposób dana marka odpowiada na nowe wyzwania, stawiając sobie bezpieczeństwo klientów i własnych pracowników jako cel priorytetowy.
Znaczniki produktowe na Instagramie
Wykorzystując wzmożoną aktywność konsumentów w sieci, a zwłaszcza na portalach społecznościowych, sprzedawcy coraz częściej starają się przykuć ich uwagę krótkimi postami pozwalającymi na zrealizowanie zakupów wewnątrz aplikacji. W świetny sposób nadaje się do tego Instagram, który pozwala dodać znacznik produktu w dowolnym poście.
***
Jak widać, epidemia koronawirusa przyniosła ze sobą ogromną ilość zmian, jeśli chodzi o trendy marketingowe. Aby nie wypaść z gry, koniecznie należy o nich pamiętać i jak szybciej dostosować się do nowej rzeczywistości. Jak powiedział kiedyś Albert Einstein “W sercu każdej trudności spoczywa ukryta możliwość”, a umiejętne dopasowanie się do nowych wymogów rynkowych pozwala nie tylko zachować swoją pozycję, ale nawet ją umocnić.