Najnowsze trendy w marketingu – co się zmieniło w czasach koronawirusa?<span class="wtr-time-wrap after-title"><span class="wtr-time-number">5</span> min read</span>

Kiedy na początku marca cała Polska zamknęła się w domach z obawy o zarażenie COVID-19, nikt nie przewidywał jeszcze, jak poważne i daleko sięgające konsekwencje będzie miała ta światowa epidemia.

Trzy miesiące później jest już jasne, że nieznany wcześniej wirus spowodował ogromne zmiany w każdej dziedzinie życia i gospodarki. Konieczność szybkiej i drastycznej adaptacji do nowych realiów rynkowych widoczna jest bardzo wyraźnie w zakresie usług marketingowych.

Zmiany w przedsiębiorstwach

Jak podaje Agencja SEO w Poznaniu, w ostatnich kilku miesiącach dało się zaobserwować następujące tendencje zarówno wśród przedsiębiorstw korzystających z usług marketingowych, jak i samych konsumentów:

Ograniczenie wydatków marketingowych  

Walcząc o przetrwanie, firmy zmuszone zostały do poważnych cięć w sferze wydatków. Niestety, budżet na cele marketingowe poważnie na tym ucierpiał. Według raportu przygotowanego przez WARC Rankings wydatki na cele promocyjne spadły w skali ogólnoświatowej o około 8,1% w porównaniu z poprzednim rokiem. Do sektorów, które zostały zmuszone do największych cięć marketingowych, należy transport, turystyka i rozrywka. 

Zmiany w zachowaniach konsumentów

Kwarantanna, praca zdalna i obawa przed zarażeniem wpłynęły w znacznej mierze na zmianę zachowań i wydatków konsumentów, co przejawia się:

  • zwiększonym zainteresowaniem wiadomościami krajowymi i międzynarodowymi – Polacy więcej czasu spędzają, oglądając telewizję lub szukając informacji w Internecie
  • wzmożoną aktywnością na portalach społecznościowych, YouTubie i w serwisach streamingowych
  • rosnącą popularnością zakupów online
  • większym zainteresowaniem dla usług dostawczych, takich jak Amazon, UberEats itd. 
  • “samotnością” cyfrową – odcięci od realnych kontaktów z rodziną i przyjaciółmi konsumenci szukają w wybieranych markach wsparcia emocjonalnego i pocieszenia (tzw. comfort brands)
  • rosnącą wrażliwością na ceny
  • rosnącym zainteresowaniem dla wartości, jakie przekazuje dana marka – konsumenci zwracają uwagę na takie aspekty jak solidarność, współpracę, pomoc, etykę itp.
  • zmniejszeniem wydatków na produkty i usługi, które nie są “niezbędne”.

Trendy marketingowe

Zarówno ograniczenia budżetowe, jak i zmiany w zachowaniu konsumentów wymagają szybkiego dostosowania działań marketingowych. Warto je wprowadzić, aby zapewnić firmie ciągłość finansową i uchronić się przed kryzysem.

Zmiana wyboru kanałów komunikacyjnych 

W dobie koronawirusa coraz więcej czasu spędzamy przed telewizorem i w Internecie i to właśnie te dwa kanały medialne stają się najbardziej istotne, jeśli chodzi o lokowanie treści reklamowych. 

Reklama na ulicach, eventy i inne rodzaje działań marketingowych, które zakładają szeroki kontakt ze światem zewnętrznym i brak troski o dystans społeczny zostają obecnie wypierane przede wszystkim przez reklamę w sieci, spoty telewizyjne i radiowe oraz maile reklamowe. 

Jeśli chodzi o reklamę w Internecie, firmy coraz częściej inwestują w treści publikowane na portalach społecznościowych, YouTubie, a także własnych stronach internetowych i blogach. Ten rodzaj reklamy wiąże się zwykle z niższymi kosztami, co dla wielu firm jest bardzo ważną kwestią.

Dostosowanie marketingu-mix

Biorąc pod uwagę wzrost zainteresowania zakupami online, firmy zmuszone są odpowiednio dostosować stosowane metody i procesy. Zakładane zostają sklepy internetowe, a te istniejące są optymalizowane pod nośniki mobilne. 

Zasady dystrybucji i dostawy produktów są dopasowywane do wymogów sanitarnych, podobnie jak obsługa klienta. Produkty, które wcześniej były sprzedawane luzem, coraz częściej są pakowane. Czas jest bardzo istotną kwestią – kto nie dopasuje się szybko do nowych wymagań rynkowych, nie przetrwa. 

Spadek znaczenia marketingu ATL na rzecz BTL

Kampanie marketingowe skierowane do odbiorcy masowego (ATL marketing, z ang. Above The Line) są w koronawirusowych realiach trudne do przeprowadzenia, zbyt drogie i traktowane często jako wyrzucanie pieniędzy w błoto. 

Kierując się ograniczeniami budżetowymi, coraz więcej firm wybiera marketing BTL (z ang. Below The Line), skierowany do odbiorcy indywidualnego. Wzrasta znaczenie usług SEO i odpowiedniego pozycjonowania stron, które pozwolą zmaksymalizować efektywność zainwestowanych środków finansowych. 

Zacieśnianie więzi z klientem

W sytuacji osamotnienia i zwiększonej wrażliwości na moralną, ekologiczną i humanitarną postawę, jaką reprezentuje dana marka, wysiłki marketingowe koncentrują się coraz częściej na budowaniu trwałej więzi z klientem, której podstawą jest zaufanie i troska. 

Treści reklamowe zostają modyfikowane, aby w jak najlepszy sposób ostrzec przed ryzykiem epidemiologicznym oraz pokazać, w jaki sposób dana marka odpowiada na nowe wyzwania, stawiając sobie bezpieczeństwo klientów i własnych pracowników jako cel priorytetowy. 

Znaczniki produktowe na Instagramie 

Wykorzystując wzmożoną aktywność konsumentów w sieci, a zwłaszcza na portalach społecznościowych, sprzedawcy coraz częściej starają się przykuć ich uwagę krótkimi postami pozwalającymi na zrealizowanie zakupów wewnątrz aplikacji. W świetny sposób nadaje się do tego Instagram, który pozwala dodać znacznik produktu w dowolnym poście.

***

Jak widać, epidemia koronawirusa przyniosła ze sobą ogromną ilość zmian, jeśli chodzi o trendy marketingowe. Aby nie wypaść z gry, koniecznie należy o nich pamiętać i jak szybciej dostosować się do nowej rzeczywistości. Jak powiedział kiedyś Albert Einstein “W sercu każdej trudności spoczywa ukryta możliwość”, a umiejętne dopasowanie się do nowych wymogów rynkowych pozwala nie tylko zachować swoją pozycję, ale nawet ją umocnić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *